De Lifeguard 5:Werk-privébalans

Ben jij iemand die ‘s avonds of in het weekend nog wat werkgerelateerde e-mails wegwerkt en tegelijkertijd tijdens werk ook wel eens privézaken regelt? Dan ben je geen uitzondering. Hoewel werk en privé lange tijd duidelijk gescheiden waren, is dat inmiddels wel anders.
Flexibiliteit in je werk helpt om werk en privé in balans te houden: je kunt je werk dan beter afstemmen op wat er privé van je gevraagd wordt. Het vervagen van de grenzen tussen het werk en het privéleven heeft echter ook een keerzijde: het stellen van grenzen en het loskomen van je werk wordt steeds lastiger, wat kan leiden tot langdurige stress en uitputting. Uit onderzoek van Zilveren Kruis blijkt dat 49% van de medewerkers die door een burn-out uitgevallen zijn een verstoorde werk-privébalans als één van de oorzaken aangeeft.

Om zo goed mogelijk te blijven balanceren tussen de verschillende onderdelen van jouw leven geven we je vijf handvatten:

1: Doe een reality check

Neem voor jezelf even de tijd om jouw ideale werk-privébalans voor te stellen. Hoe ziet deze eruit? En in hoeverre is dit haalbaar? Laat je daarbij niet negatief beïnvloeden door anderen. Soms lijken collega’s, vrienden of familieleden het op het eerste gezicht veel beter voor elkaar te hebben. In werkelijkheid zien we maar een fractie van wat de ander echt meemaakt en wat ze daarvoor hebben moeten doen en laten. Je kunt natuurlijk wel van elkaar leren door ervaringen te delen!

2: Weet wat je belangrijk vindt en leef daarnaar

Veel gehoorde adviezen voor het verbeteren van je werk-privébalans zijn het stellen van prioriteiten en het maken van keuzes. Door minder ballen in de lucht te houden is de kans kleiner dat je er één laat vallen. Dit is inderdaad belangrijk, maar het klinkt makkelijker dan het is. Hoe moet je kiezen tussen al die dingen die allemaal even belangrijk lijken? Het helpt om voor jezelf na te gaan wat je echt belangrijk vindt in zowel je werkende als privéleven, en te bepalen in welke mate je leeft volgens die waarden. Een vervreemding van die waarden kost veel energie en brengt je uit balans.
Voorbeelden van persoonlijke waarden zijn o.a. vriendschap, vrijheid, ontwikkeling en openheid. Voorbeelden van werkwaarden zijn o.a. samenwerken, prestatie en succes, zelfstandigheid en creativiteit. Als je dit helder hebt voor jezelf, kun je deze informatie gebruiken om keuzes te maken.

3: Ga na welke onderdelen van je werkende leven lekker lopen, en kopieer deze naar je privéleven (en andersom)

Je werk- en privéleven kunnen elkaar in de weg zitten, maar de rollen en vaardigheden die je toepast in je werk kunnen ook je privésituatie positief beïnvloeden, en andersom. Timemanagementvaardigheden die je op je werk hebt geleerd kun je misschien wel heel goed inzetten in je privéleven. En andersom kan de creativiteit die je stimuleert met je favoriete hobby een positieve impact hebben op je werk. Het bewust worden en versterken van deze verbindingen kan je een positieve boost geven!

4: Durf tegen de stroom in te gaan

Mensen willen graag bij een groep horen en lopen liever niet het risico om negatief op te vallen. Dit maakt dat we bepaald bedrag met elkaar in stand houden. Bijvoorbeeld dat eigenlijk niemand wil werken in het weekend, maar iedereen het toch doet uit angst dat anderen hen als minder gemotiveerd of capabel zullen beschouwen. Onuitgesproken aannames over wat anderen denken en doen zitten ons daarmee erg in de weg. Het kan best zijn dat je collega’s het eigenlijk ook anders willen doen. Durf daarom toch het gesprek aan te gaan en persoonlijke grenzen te stellen. Mocht je leidinggevende inderdaad verwachten dat je altijd bereikbaar bent, vraag je dan af of dat overeenkomt met je persoonlijke waarden.

5: Onthoud: we zijn geen superhelden

Als je blijft verlangen naar een perfect plaatje, waarin je genoeg tijd en energie hebt om zowel een fantastische werknemer als de ideale familieman of -vrouw te zijn, met een uitgebreid sociaal leven én een gezonde leefstijl, levert dat vooral onvrede op. Want hoe graag je ook kan willen dat het anders is, er zitten maar 24 uur in een dag en je energie is beperkt. Begin en experimenteer met kleine aanpassingen die je kunt doen in je dagelijks leven, zonder dat je het roer helemaal hoeft om te gooien. Kijk wat goed gaat en vier je successen!

Bronnen:
Infographic burnout Zilveren Kruis
– Steenbergen, van, E. F., Ellemers, N., & Mooijaart, A. (2007). How work and family can facilitate each other: Distinct types of work-family facilitation and outcomes for women and men. Journal of occupational health psychology, 12(3), 279.