Burn-out voorkomen: dit kun je als werkgever doen!

Steeds meer mensen krijgen te maken met een burn-out, dus waarschijnlijk zie je burn-out ook terug in jouw organisatie. Hoewel burn-out een grote impact kan hebben op het individu, het team en de organisatie als geheel, heerst er toch vaak een taboe op het bespreken van burn-outklachten. Werknemers schamen zich en voelen zich bezwaard om aan te geven dat zij niet goed in hun vel zitten of dat zij de werkdruk niet aankunnen. Tegelijkertijd is het cruciaal dat je als werkgever op tijd de signalen ziet, zodat je er actie op kunt ondernemen. Daarom is het belangrijk dat werkgevers stappen ondernemen om klachten bespreekbaar te maken en op die manier een volledige burn-out te voorkomen bij hun personeel. We vertellen je daarom wat je als werkgever kunt doen om een burn-out bij je personeel te voorkomen en geven we een aantal burn-out tips!

Wat is een burn-out?

Een burn-out wordt gezien als het gevolg van langdurige uitputting en stress. Veel mensen omschrijven een burn-out alsof hun batterij helemaal leeg is. Ze hebben nergens meer zin in of energie voor, kunnen fysiek weinig aan, hebben mentale problemen en voelen zich soms vervreemd van hun omgeving. Burn-outklachten bouwen zich meestal langzaam op, tot de persoon uiteindelijk uitvalt. Als iemand eenmaal thuis zit, kan het nog maanden duren voordat hij weer toe is aan re-integreren op het werk. In sommige gevallen lukt het zelfs helemaal niet meer om de oude taken weer (volledig) op te pakken.

De klachten van burn-out lijken sterk op de klachten van een zogeheten bore-out. Bij een bore-out is het probleem echter niet overprikkeling, maar juist onderprikkeling: te weinig uitdaging. Dit kan voorkomen als het werk niet goed aansluit op de vaardigheden en kennis van de werknemer of als de werknemer onvoldoende mogelijkheden heeft om zich te ontwikkelen. Relatief gezien is een bore-out gemakkelijker op te lossen dan een bore-out, maar beide verdienen aandacht. In beide gevallen is het van belang om het probleem op tijd te herkennen en uitval te voorkomen.

Symptomen burn-out

Voor werkgevers is het belangrijk om de symptomen van burn-out op tijd te herkennen, zodat er snel gehandeld kan worden. Meestal begint het met minder opvallende klachten, die in de loop van de tijd steeds erger worden. Een burn-out kun je aan de volgende symptomen herkennen:

  • Moeheid
  • Stemmingswisselingen/prikkelbaarheid
  • Concentratieproblemen
  • Vergeetachtigheid
  • Piekeren
  • Emotioneel instabiel zijn
  • Opgejaagd gevoel hebben
  • Lichamelijke problemen, zoals hoofdpijn en duizeligheid
  • Slaapproblemen

Uiteraard ervaart iedereen wel eens één of meer van bovenstaande symptomen, dat is in principe geen probleem. Het wordt wél een probleem als de klachten weken of zelfs maanden aanhouden. Ook zien we vaak dat medewerkers die in een burn-out terecht komen drie of meer kenmerken tegelijk laten zien. Op dat moment is het zaak om actie te ondernemen.

Oorzaken burn-out

Meestal ontstaat een burn-out vanuit stress en overspanning voor een langere periode. Deze stress is bijna altijd werk-gerelateerd. Bijvoorbeeld wanneer medewerkers te maken hebben met een hoge werkdruk, veel deadlines en veel afspraken. Ook als medewerkers te maken krijgen met veel onduidelijkheid (over hun takenpakket, hun rol, etc.) leidt dit vaak tot stress. Deze stress wordt vaak aangevuld met stress uit het privéleven: zorg voor het gezin, sociale verwachtingen, familieproblemen, etc. Werknemers die moeilijk nee kunnen zeggen, te hoge eisen stellen aan zichzelf, negatief denken over hun prestaties en het moeilijk vinden om hulp te vragen of hun gevoelens bespreekbaar te maken lopen daarbij vaak extra kans op een burn-out.

Burn-out voorkomen tips

Mocht je het idee hebben dat je werknemers overspannen zijn, dan vraag je je vast af “een bijna burn-out: wat te doen?”. Lees dan onderstaande tips goed door en voorkom een burn-out bij je medewerkers.

  1. Stimuleren van werkplezier (bevlogenheid)
    Medewerkers die plezier hebben in hun werk zijn gemotiveerd om te werken, zijn productiever, maken minder fouten én worden minder snel ziek. Het is dus erg belangrijk om als werkgever dit werkplezier te stimuleren. Op deze manier zullen werknemers minder snel overspannen raken en een burn-out krijgen. Geef werknemers daarom de ruimte om verantwoordelijkheid te nemen voor hun werk, zich te ontwikkelen en creatief te zijn en communiceer op een positieve manier. Zo geef je je medewerkers de ruimte om zich te ontplooien binnen de organisatie.
  2. Waardering geven
    Hard werken zonder hier waardering voor terug te krijgen gaat op een gegeven moment zijn tol eisen. Daarom is het van belang dat medewerkers voldoende waardering ontvangen. Dit kunnen beloningen zijn in de vorm van salaris of carrièrekansen, maar besteed ook voldoende aandacht aan het geven van (publieke) complimenten. Op deze manier geef je medewerkers positieve energie, die zij vervolgens weer omzetten in betere prestaties.
  3. Zorg voor ontspanning
    Niemand kan 8 uur lang geconcentreerd werken. Daarom is het van belang om tussendoor voldoende herstelmomenten in te bouwen. Jij kunt hier als werkgever het voortouw in nemen en zorgen voor voldoende ontspanning tussen het werken door. Denk bijvoorbeeld aan een uitgebreide lunch, het normaliseren van ‘breinpauzes’, lunchwandelingetjes, spelletjes, muziek, borrels of sportmomenten. Zo kunnen werknemers even hun gedachten verzetten, waarna ze weer productief aan de slag kunnen.
  4. Het gesprek aangaan en luisteren
    Als je het idee hebt dat medewerkers toch tegen een burn-out aanzitten en veel stress ervaren, kun je een open gesprek met ze aangaan. Laat hen zien dat ze zich er niet voor hoeven te schamen, maar dat het juist belangrijk is dat zij durven aan te geven als het mis gaat op het werk. Dan kunnen de juiste maatregelen getroffen worden om bijvoorbeeld de werkdruk te verlagen of de werknemer andere taken of uren te geven. Daarnaast kun je werknemers preventief een coachingstraject aanbieden, waarin zij leren omgaan met stress en stressbronnen leren verminderen.
  5. Een gezonde levensstijl stimuleren
    Het aanbieden van programma’s en informatie voor een gezondere levensstijl, kan een simpele stap zijn om een burn-out te voorkomen. Moedig daarom je werknemers aan om gezond te leven én draag dit ook uit als werkgever. Zorg bijvoorbeeld voor gezonde lunchopties in de kantine en geef werknemers korting op een sportschoolabonnement. Daarnaast zijn er diverse vitaliteitsprogramma’s die de algemene welzijn van werknemers doen verbeteren, wat zal helpen bij het voorkomen van een burn-out. Voor deze vitaliteitsprogramma’s hoef je niet ver te zoeken, deze bieden wij namelijk aan bij Lifeguard.

Heb je vragen? Neem contact op!

Zit je nog met vragen over een burn-out bij medewerkers voorkomen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij zijn jouw full service partner in vitaliteit. Wij denken graag met je mee en voorzien je van professioneel advies. Geef ons even een belletje of stuur een e-mail. Dan komen wij zo snel mogelijk bij je terug!