We zien complimenten vaak als iets dat je alleen krijgt voor uiterlijke zaken, zoals je kleding of je voorkomen. Maar als iemand je prijst voor innerlijke zaken – een karaktereigenschap, een prestatie of de moeite die ze ergens in steken – heeft dat een groter effect. Je voelt je gezien en erkend: een universele menselijke behoefte. Zolang een compliment oprecht en attent is, kan het een leven lang impact hebben.
Wat maakt complimenten geven zo krachtig?
De wetenschap biedt een paar interessante inzichten op dit gebied. De krachtigste complimenten brengen de boodschap over: “Ik waardeer jou” (of je werk/inspanning/diensten/persoonlijkheid/etc.). MRI-scans van het brein laten zien dat ‘je gewaardeerd voelen’ hetzelfde neurale circuit in de hersenen activeert als het ontvangen van een geldelijke beloning. Onze hersenen lichten letterlijk op als onze waarde wordt herkend en erkend. Warme woorden kunnen dus net zo waardevol zijn als een bonus in contanten.
Een compliment krijgen blijkt een effectieve motivator te zijn
Onderzoek aan de Universiteit van St. Gallen heeft aangetoond dat bedrijven vaak veel aandacht besteden aan het monitoren van klachten, maar dat de positieve feedback van klanten een stuk minder aandacht krijgt. Toch zijn lof en dankbaarheid van klanten precies wat het werk lonend maakt en de prestaties van de medewerkers verbetert. Uit het onderzoek bleek dat bedrijven die positieve complimenten deelden, bijna twee keer zoveel kans hadden om succesvol te zijn. Het enige dat hiervoor nodig is, is aandacht voor het positieve.
Het ontvangen van complimenten kan leerprestaties verbeteren
Dit werd aangetoond in een onderzoek uit 2012 bij volwassenen die een nieuwe motorische vaardigheid leerden. De deelnemers die complimenten kregen voor hun leerinspanningen presteerden de volgende dag beter dan degenen die geen positieve feedback kregen. Ook hier lijkt een soortgelijk beloningscentrum in de hersenen, het striatum, geactiveerd te worden.
Last but not least: oprechte complimenten creëren en stimuleren een sociale sfeer binnen teams. Je zorgt er niet alleen voor dat iemand anders zich gewaardeerd voelt, je traint ook je eigen brein om het glas te zien als halfvol – om te kijken naar wat goed werkt, in plaats van wat niet.
Motivatie, eigenwaarde, verbeterde prestaties en de ‘feel-good-factor’: ze zijn allemaal een waardevolle ROI voor slechts een paar oprechte, warme woorden. Dé businesscase voor vriendelijkheid 😉