Vitaliserende aanpak met impact leidt tot nominatie

Ronald van Es, CFO bij IT-bedrijf Macaw, is één van de vier kanshebbers voor de titel ‘Vitality Manager van het Jaar’. De award is voor de professional die zich het meest heeft onderscheiden door een vitaliserende aanpak binnen een organisatie op de kaart te zetten, de impact daarvan kan aantonen en een bevlogen voorbeeld is. En dat is Ronald zeker! Hij is trekker en belangrijkste ambassadeur van het ‘20|20 Energy’ vitaliteitsprogramma waar Macaw eind 2014 mee startte, en dat is ontwikkeld en uitgevoerd door Lifeguard. Ronald: “Alle Macawers fluitend naar het werk, en met nog meer energie naar huis. Dat is mijn challenge!”

Vitaliteit met een doel

Bij Macaw is vitaliteit onderdeel van de bedrijfsstrategie. Met een vitaliteitsprogramma, energiemetingen op teamniveau en een pand ingericht volgens de laatste inzichten over een inspirerende, gezonde en productieve werkomgeving, wil Macaw er voor zorgen dat alle medewerkers de beste versie van zichzelf kunnen worden. En dat daardoor de klanttevredenheid toeneemt. Ronald: “Macaw belooft haar klanten de beste oplossingen te bouwen. Daar heb je ook de beste mensen voor nodig, en ik geloof dat een fysiek, mentaal en emotioneel gezonde, fitte, vitale werknemer beter werk levert en zelf ook meer uit zijn werk haalt.”

Resultaten en toekomstplannen

Inmiddels heeft drie kwart van alle medewerkers het vitaliteitsprogramma gevolgd en spreken de resultaten tot de verbeelding. Meer dan de helft van de deelnemers beweegt meer, kan makkelijker ontspannen en 86% heeft meer energie. En bij de tussenevaluatie in het voorjaar van 2016 constateerde Macaw dat het ziekteverzuim onder de deelnemers maar liefst gehalveerd was. Een prachtig resultaat, zeker gezien het feit dat het verzuim onder niet-deelnemers over dezelfde periode toegenomen bleek te zijn. Eind 2016 bleek dat het resultaat voor deze groep is gehandhaafd. Duurzame verandering dus!

De ambities van Ronald gaan verder: “Mijn droom is dat we over drie jaar de invloed van ons vitaliteitsbeleid hebben uitgebreid naar partners, klanten, het gezin van de medewerkers en andere organisaties.”