Tijdens vakantie gaat mijn telefoon uit. En de jouwe?

Voor veel ondernemers en leidinggevenden is het een groot dilemma: hoe blijf ik bereikbaar tijdens mijn vakantie? Het is een terugkerend thema in veel sessies die Martin Hersman begeleidt. Ook tijdens zíjn vakantie werd het een veelbesproken onderwerp. ‘Altijd ‘aan’ staan is op langere termijn ongezond’.

Niet zo lang geleden was je ‘gewoon weg’. En als je dan bereikbaar moest zijn, ging dat via een telefooncel op een pleintje ergens in Zuid-Frankrijk of bij een pompstation langs de snelweg. Iets later was er een nog mooiere uitvinding; de fax. Tegenwoordig zie ik veel mensen druk bellend op het strand of in de supermarkt zich met man en macht bemoeien met collega’s in Nederland. Youp van ’t Hek zei ooit treffend: ‘Als je echt belangrijk bent, dan ben je niet bereikbaar‘.

Altijd ‘aan’ staan is op langere termijn ongezond

Ik durf wel te stellen dat altijd ‘aan’ staan op langere termijn ongezond is. Ryan Holiday (Stillness is the key, red.) verzamelde geweldige anekdotes van wereldleiders en andere grote denkers over hoe zij de kracht van stilte gebruikten om tot betere inzichten te komen. Zo stelden Einstein en Kierkegaard dat ze tot de beste ideeën kwamen als ze niet aan het werk of onbereikbaar waren. En gebruikte John F. Kennedy niet de kracht van vertragen toen de druk van de Russen in de Varkensbaai bijna tot een kernoorlog dreigde? ‘I need to slow down before we speed up’, zijn legendarische woorden die hij ons naliet.

Simpel: tijdens vakantie gaat mijn telefoon uit

Mijn aanpak is simpel en gebruik ik al jaren. Mijn telefoon gaat uit. Speciaal voor deze weken heb ik een nummer waar ik selectief een aantal mensen toegang tot geef. In de afgelopen vijftien jaar ben ik welgeteld tweemaal gebeld. Een keer toen een vader van een goede collega was overleden en een tweede keer toen een grote luchtvaartmaatschappij koste wat kost snel een voorstel moest hebben. Op die laatste word ik door mijn collega’s – natuurlijk – nog steeds aangesproken. Het is nog steeds een intentie en niet tot een overeenkomst gekomen.

De conclusie die veel ondernemers met mij delen in mijn sessies, is dat ze eigenlijk echt uit willen, één keer per jaar. Ze komen gedisciplineerd met een aantal effectieve contactmomenten, bijvoorbeeld van 9 tot 10 uur, drie dagen in de week. Dan zijn ze bereikbaar. Dat is fijn voor collega’s thuis, maar nog prettiger voor het gezin. Je wil later toch niet horen dat papa of mama altijd aan het bellen was… Want één ding weet je zeker: gisteren komt nooit meer terug. En is het discipline? Will Smith vertaalde het als ‘self love’.

Effectief in plaats van efficiënt

Dát uitgangspunt heb ik dit jaar overgenomen en pas ik graag toe. Houd je genoeg van jezelf om effectief in plaats van efficiënt te zijn? En gaat het je lukken straks na je vakantie ook op minder momenten meer voor elkaar te krijgen?


Dit artikel is eerder verschenen op het platform De Ondernemer. Geschreven door Martin Hersman, oud-topschaatser en Managing Partner bij Lifeguard en als vitaliteitsspecialist onderdeel van de Raad van Advies van De Ondernemer.

Meer weten over vitaal leiderschap? Wij vertellen je er graag meer over. Of bekijk bijvoorbeeld onze pagina over vitaliteitscoaching.