Deze ‘non-negotiable’ leiderschapsstijl zorgt dat je geen personeelstekort hebt

Wij mensen hebben de neiging ons gedrag pas te veranderen als het de verkeerde kant op gaat, zo schrijft vitaliteitsexpert en voormalig topschaatser Martin Hersman in deze blog. Dit geldt op vele vlakken, zoals bijvoorbeeld onderwerpen als gezondheid en innovatie. ‘Wie herinnert zich nog de machtige posities van bedrijven als Kodak en Nokia in het verleden, of vanuit mijn topsport verleden; schaatsers die weigerden over te stappen op de klapschaats, waarvan ik er één was?’ Nu signaleert Hersman dat hetzelfde gebeurt met personeel: de tijd om te investeren in vitaliteit is nú, anders lopen je mensen bij je weg.

Er zijn ook mensen en organisaties die in staat zijn om te verbeteren, zonder dat daar een directe aanleiding toe is. Die durven te optimaliseren. Begin deze eeuw schreef Jim Collins zijn bestseller From Good to Great. Het boek beschrijft de weg die leiders van uitzonderlijk presterende bedrijven doorlopen en het gedrag dat zij hierbij laten zien.

Het zijn meestal de leiders die als bescheiden, wilskrachtig en nederig werden omschreven. Leiders die zich onderscheiden door sterke discipline en onverschrokken zijn om veranderingen door te voeren. Toen ik werkzaam was bij KPN, kreeg iedere (potentiële) leider dit boek cadeau. Zij stonden vanuit deze gedachten voor het gedrag dat je als organisatie zou moeten laten zien om te kunnen presteren. KPN is nog steeds een gerenommeerd bedrijf.

Het boek is ruim 20 jaar geleden geschreven. Onze wereld is enorm veranderd. Echter is het nog steeds populair leesvoer. Vooral de visie van Collins op voorbeeldgedrag van leiders en het inzetten van de juiste mensen op de juiste plek. Vooral mensen goed behandelen, lijkt nu relevanter dan ooit.

Mentale veerkracht organisaties

Uit onderzoeken blijkt dat het op dit moment niet best gesteld is met de mentale veerkracht en wendbaarheid van veel organisaties. In een tijd waar veel onzekerheid is, er angst is voor de toekomst en alles steeds sneller moet, worden fouten gemaakt en vallen minder sterken om.

Je zou bijna denken dat elke organisatie een personeelsprobleem heeft, maar dat is niet zo. Als je een goede werkgever bent, willen mensen bij je werken, dan zijn je klanten tevreden en ga je lachend met vakantie. Dus zorg je wel juist voor je mensen?

De afgelopen weken publiceerden toonaangevende consultancybureaus diverse artikelen over de beste faciliteiten die een organisatie kan leveren. Het blijkt dat een lezing of enkele training zonder een goed plan, weggegooid geld is. Dat een toxische werkomgeving meer aandacht nodig heeft dan een makkelijke interventie.

Doe je wel de juiste dingen?

Ook Deloitte ging recent in op de rol van leidinggevenden. 57 procent overweegt zijn organisatie te verlaten omdat het werk hun wellbeing negatief beïnvloedt.

Wat mij betreft kiezen leiders en organisaties vaker voor een duidelijke visie op mensen en tonen daarbij ‘non negotiable’ gedrag. Gemiddeld zijn organisaties 70 procent van hun kosten kwijt aan mensen, dus mogen we daar wel eens serieus de tijd en investeringen voor nemen. Toch?

Wat gaan wij als leiders echt laten zien in ons eigen gedrag om het beste prestatievermogen naar boven te halen? Mensen volgen je gedrag en luisteren niet naar wat je zegt.

Het voordeel van ‘non-negotiable’ gedrag is dat nieuw gewenst gedrag dan kleiner, haalbaar en zichtbaar wordt. En het vraagt discipline. Discipline is niet hard zijn voor jezelf, maar in mijn ogen iets dat je toont als je om jezelf geeft.

Directeur regelde voor zijn gewaardeerde kracht professionele begeleiding

Recent sprak ik een directeur en die nam dit serieus bij zijn werknemers. Hij zag dat een werknemer het moeilijk heeft, maar zag dat eerder dan die collega zelf. Deze man regelde voor zijn gewaardeerde kracht professionele begeleiding. En samen namen ze de afspraak- en die is niet onderhandelbaar: 10.000 stappen per dag en allebei mogen ze de werkdag pas beginnen als er 2000 stappen op de teller staan. En dat is niet onderhandelbaar.


Dit artikel is eerder verschenen op het platform De Ondernemer. Geschreven door Martin Hersman, oud-topschaatser en Managing Partner bij Lifeguard en als vitaliteitsspecialist onderdeel van de Raad van Advies van De Ondernemer.

Meer weten over vitaal leiderschap? Wij vertellen je er graag meer over. Of bekijk bijvoorbeeld onze pagina over teamcoaching.