De Lifeguard 5: Mindful eten

In ons dagelijks leven hebben we vaak een vol programma, waardoor we weinig tijd en aandacht over hebben om te besteden aan onze maaltijden. Daardoor eten we vaak gehaast, terwijl we ondertussen afgeleid worden door telefoon en tv. Je eet niet bewust en loopt zo het gevaar om te veel, te snel en/of eenzijdig te eten. Door meer bewust te eten, kun je het risico op overgewicht en een eenzijdig voedingspatroon voorkomen. En last but not least: door mindful te eten kan je nog meer van je maaltijd genieten. Hieronder 5 tips om mindful eten in de praktijk te brengen:

1: Mindful eten is… tijd nemen

Ga even zitten om te eten en neem minstens 20 minuten de tijd om je maaltijd te consumeren. Het nemen van een adempauze (eventueel in de vorm van een korte meditatie) als je gaat eten, gaat samen met het hebben van gezondere eetgewoontes. We staan vaak op de automatische piloot, maar een maaltijd is een mooie kans om even stil te staan bij wat je nu eigenlijk aan het doen bent en te genieten van een welverdiende pauze.

2: Mindful eten is… het verminderen van afleiding

We weten inmiddels dat multitasking niet bestaat: elke vorm van afleiding (denk aan tv, radio, telefoon) vermindert je vermogen om interne signalen op te merken. Als je wordt afgeleid tijdens het eten, verminder je daarmee het bewustzijn van je zintuigen. Daardoor merk je smaak, trek en verzadiging minder goed op. Dat verhoogt de kans tot overeten, terwijl bewust eten juist maakt dat je je sneller verzadigd voelt. Familie en vrienden hoeven overigens geen negatieve afleiders te zijn.

3: Mindful eten is… langzamer eten

Door vaker te kauwen en meer tijd te nemen voor de maaltijd, geef je je lichaam de kans om de verzadigingssignalen te registreren die vanuit de buik naar de hersenen worden gestuurd. Dit proces duurt circa 20 minuten. Daarna kun je pas goed beoordelen of je verzadigd bent. De tijd nemen voor je maaltijd kan dus helpen om uiteindelijk een stuk minder te eten. Daarnaast is vaker kauwen goed voor de spijsvertering: hiermee breek je het voedsel in de mond af tot kleinere stukjes waardoor verteringsenzymen er beter bij kunnen. Zo worden alle voedingsstoffen goed opgenomen door het lichaam.

4: Mindful eten is… eten met gevoel

Veel mensen eten als ze verdrietig, blij of gespannen zijn. Stressgerelateerd of emotioneel eten kan zorgen voor extra energie-inname met als resultaat ongewenste gewichtstoename. Denk bij een maaltijd of tussendoortje na over de reden waarom je eet. Heb je écht een hongergevoel (heeft jouw lichaam op dat moment voedingsstoffen nodig) of komt je verlangen naar eten voort uit emoties?

5: Mindful eten is… alle zintuigen gebruiken

Wees niet bang om meer zintuigen te gebruiken tijdens je maaltijd. Merk op dat je veel meer kunt waarnemen dan je zou denken. Probeer eens goed te zien en te ruiken wat er op je bord ligt en het eten te proeven met verschillende delen van je tong: hoe voelt de structuur van je eten en wat neem je waar? Zo eet je bewust en kun je nog meer genieten van de maaltijd.

Eet smakelijk !

Bronnen:
– Monroe, J. T. (2015). Mindful eating: principles and practice. American Journal of Lifestyle Medicine, 9(3), 217-220.
– Jordan, C. H., Wang, W., Donatoni, L., & Meier, B. P. (2014). Mindful eating: Trait and state mindfulness predict healthier eating behavior. Personality and Individual differences, 68, 107-111.
– Rita Zeelenberg, Ontspannen eten
– Opleiding Voeding Civas