Accenture schakelde snel om naar een online programma

Leestijd: 3 minuten

Accenture is een wereldwijd bedrijf dat diensten biedt op het vlak van strategie, consultancy, technologie en interactieve en operationele dienstverlening, met 513.000 medewerkers die voor klanten werken in meer dan 120 landen. Accenture Nederland heeft ongeveer 2.600 medewerkers en werkt sinds 2012 met Lifeguard samen.
Het Truly Energized-programma, gericht op de vitaliteit van individuele medewerkers, is niet stil komen te liggen door de coronacrisis – in tegendeel: in korte tijd is besloten om online verder te gaan. Renske Bottenberg, Talent Strategy Analyst, is de drijvende kracht hierachter: “Het is juist nu heel relevant om bewust te zijn van en te werken aan je fysieke en mentale wellbeing, dus we vonden het super belangrijk om de trainingen en coachgesprekken door te laten gaan.”

Schakelen met de vitaliteitspartners

“Het Truly Energized-vitaliteitsprogramma komt voort uit onze kernwaarde ‘Truly Human’: het beste uit jezelf halen en je authentieke zelf kunnen zijn. Het programma is heel succesvol, per jaar hebben we ongeveer 100 tot 120 deelnemers. Van de huidige lichting hebben drie mensen nog de fysieke intake met een coach kunnen doen, daarna hebben we het programma moeten aanpassen vanwege de lock down. Ik ben snel gaan schakelen met onze drie partners – Lifeguard, Peak4 en Being in Business – die gelukkig erg flexibel waren en snel met alternatieven kwamen. De intake met fysieke metingen werd een online coachgesprek zonder metingen, de sportclinic werd een virtuele bootcamp, de trainingen bieden we in aangepaste vorm online aan.”

Waardering voor online variant

In vergelijking met andere klanten van Lifeguard was Accenture erg snel met het besluit om het programma online door te laten gaan. Renske: “Wij hadden vertrouwen in onze partners en de deelnemers hadden nog geen verwachtingen, ze stonden aan het begin van het traject. Ik heb een studieachtergrond in changemanagement en ben daarom erg geïnteresseerd in hoe je mensen mee kunt krijgen. Ik kijk graag naar wat er wél kan. Het programma is inmiddels afgelopen. De nieuwe aanpak ging goed: er was een open sfeer tijdens de trainingen, deelnemers stelden zich kwetsbaar op en deelden persoonlijke zaken. Ik kreeg feedback als ‘hoogtepunt van de week’, ‘fijn om iets voor mezelf te doen’ en ‘goed om te horen dat ik niet de enige ben die last heeft van stress of tijd te kort komt om te sporten’. Deelnemers komen via Truly Energized in aanraking met collega’s waar ze normaal gesproken geen contact mee hebben – dat geeft een mooie dynamiek en diversiteit in je werk.”

Renske weet nog niet hoe het vitaliteitsprogramma voor de volgende lichting er uit gaat zien, ze vertelt dat er in de zomer een evaluatie komt: “Het is nog onduidelijk wat er mag na de zomer, gezien de coronarichtlijnen. We weten nu wel dat we met een online variant ook mensen bereiken voor wie de reisafstand normaal gesproken een struikelblok is. We gaan nog inventariseren wat de wensen zijn ten aanzien van een virtueel, wellicht hybride programma.”

Zo zag de online variant van het programma er uit: