Drukke klanten

Leestijd: 2 minuten

Herkent u dat? Klanten die niet terugbellen, niet reageren of zelfs nooit meer wat van zich laten horen? Zelfs al was het een leuk eerste gesprek. Ons wrangste voorbeeld is een potentiële klant die belde dat hij haast had en snel een voorstel wilde. We konden hem die middag nog even zien op Schiphol en hij vond onze propositie ‘awesome’ en ‘great’. Als we het voorstel binnen 24 uur zouden opsturen, hadden we een deal. U raadt het al. We hebben hem nooit meer gesproken, ondanks onze vele ‘gentle reminders’.

Deze man had het druk, echt druk, en hij vond het de gewoonste zaak van de wereld. Mijn latere ervaringen met collega’s van hem waren hetzelfde. Hele teams van zijn bedrijf zaten in de ‘acceleration trap’. Ik refereer naar een term uit een artikel in de Harvard Business Review van Heike Bruch en Jochen Menges uit 2010. Het lijkt of dit fenomeen alleen maar erger is geworden. De accelaratie valkuil is een toestand waar een team of bedrijf in terecht komt als gevolg van constante veranderingen en uitdagende targets. Uit het onderzoek van Bruch en Junges bleek dat ongeveer 50% van de bedrijven er last van heeft. Voor de medewerkers van deze bedrijven betekent het constant onder druk werken, altijd te veel werk hebben en vrijwel altijd reactief moeten zijn. Maar het betekent ook: minder productief zijn, geen keuzes maken, heel veel energieverlies en minder tevreden klanten en relaties.

Het goede nieuws is: bedrijven en teams kunnen hier wat aan doen. In dit artikel staan een aantal mogelijkheden. De kern: wees enorm gedisciplineerd met het inbouwen van pit stops – momenten waarop je kijkt of je de juiste dingen aan het doen bent met de juiste mensen. En maak vooral ook keuzes wat je niet gaat doen! Als je eenmaal in de accelaratie valkuil zit, voelt het of je in een draaikolk zit waar je niet meer uitkomt. Dat is het moment wanneer leiderschap nodig is en iemand daadwerkelijk boven de materie uit kan stijgen om het hele team in rustiger vaarwater te krijgen. We hebben met Lifeguard de laatste jaren veel teams hierin begeleid – stressmanagement en het aanpakken van werkdruk heeft ook hiermee te maken. Alleen jammer dat de klanten die het het meeste nodig hebben, niet terugbellen.

Wilt u mijn columns ontvangen? Schrijf dan in voor de Lifeguard Update.