Lifeguard vitaliteitsprogramma bij Rabobank Utrecht

Rabobank Utrecht wilde haar medewerkers zo vitaal mogelijk aan het werk hebben en zo vitaal mogelijk de organisatieveranderingen in laten gaan, zowel geestelijk als lichamelijk. En koos voor de filosofie en het vitaliteitsprogramma van Lifeguard om dat te bewerkstelligen. Medio 2016 startte de eerste lichting. Met de vierde en laatste lichting is het programma nu bijna uitgerold over de hele vestiging Utrecht, zo’n 300 medewerkers. Directeur Bedrijven Pieter Leyssius: “Het heeft ons ontzettend veel gebracht. En dat gun ik iedereen.”

Het vitaliteitsprogramma, dat binnen Rabobank de naam Sparkle heeft gekregen, is het derde uit een trilogie. Na een high performance-programma en een klantfocusprogramma is Sparkle een ‘cadeau’ voor de medewerkers. Ineke de Haan, teamcoördinator HR: “Dus niet weer een extra project, maar een cadeau voor jezelf om – uit vrije keus – geestelijk en lichamelijk fitter te worden. En dat is heel positief ervaren: zo’n 80% van de collega’s heeft enthousiast meegedaan.”

Mentaal vitaal

De focus ligt op mentale vitaliteit: “Want dat heb je nodig om in tijden van reorganisatie tot verandering te kunnen komen,” aldus De Haan. Daar kozen de medewerkers ook zelf voor. “Het programma biedt maatwerk: de workshops zijn samengesteld op basis van vragenlijsten die de medewerkers hebben ingevuld. Die verschillen daardoor per lichting, maar kunnen ontspannen, focus, slaap en mindfulness kwamen steeds sterk naar voren. Er was dus behoefte aan mentale en emotionele vitaliteit. En daar zijn de trainers goed op ingesprongen. We hebben inmiddels een aantal reorganisaties gehad en mensen hebben laten weten dat het programma ze echt iets heeft gebracht om zich daarin staande te houden.”

Lekker in je vel

“Tegelijkertijd zijn medewerkers gezonder gaan eten, begonnen met afvallen, gestopt met roken, meer gaan fietsen en beter gaan slapen,” vertelt Leyssius. “Bewegen en gezondheid zijn onderdeel geworden van de dagelijkse praktijk en daardoor zitten mensen beter in hun vel. Dat heeft ook effect op de wisselwerking met de klant. 9+ Klantbeleving luidt onze slogan daar speelt Sparkle op in. En dat kun je zien aan onze NPS- en CES-score: die zijn allebei gestegen. Het is lastig te onderbouwen dat dat één op één te danken is aan het vitaliteitsprogramma, maar het heeft ongetwijfeld een positieve inslag.”

Teamgevoel en saamhorigheid

De Haan merkt dat er veel over Sparkle wordt gepraat. “We hebben het afdelingsgewijs aangepakt en dat blijkt heel krachtig. Per afdeling doet iedereen hetzelfde op hetzelfde moment. Dat is goed voor het teamgevoel, het onderlinge begrip en de acceptatie. Uit de evaluaties blijkt bijvoorbeeld dat focus, ‘cirkel 1’, een gebruikte term is die men tijdens de workshops geleerd heeft. Als je nu kiest voor afzondering, zodat je niet continu wordt afgeleid, wordt dat geaccepteerd en gerespecteerd. Ook goed voor de saamhorigheid is onze nieuwe, mooie chillroom, met lekkere loungebanken en een dartbord, voetbal- en tennistafel voor ontspanning én beweging.”

Optimaal commitment

Rabobank Utrecht is volgens Leyssius ‘absoluut enthousiast’ over het vitaliteitsprogramma. “Iedereen heeft wat met het programma gedaan op zijn of haar manier. Focus op het onderwerp dat voor hem of haar het belangrijkst is. Dat is denk ik wel het mooiste. Dan wil je je optimaal committeren. We stellen ons binnen Rabobank dan ook graag op als ambassadeurs. We laten Rabobank Centraal weten waar we mee bezig zijn en beantwoorden vragen van andere banken. En ons enthousiasme werkt aanstekelijk.”