Macaw

Macaw, al 25 jaar full service partner op het gebied van digitalisering van bedrijfsprocessen, customer experience, employee empowerment en het optimaliseren van IT, heeft circa 300 mensen in dienst. CFO Ronald van Es: “Onze mensen komen op de eerste plek. Met hun kennis, kunde en passie maken zij ons en onze klanten succesvol. Daarom vinden we het belangrijk om goed voor ze te zorgen. Onze ambitie is dat onze medewerkers met meer energie naar huis gaan dan waarmee ze zijn gekomen.”

Vitaliteit in brede zin

“Om dit te realiseren sturen we op een mensgerichte cultuur met aandacht voor onze medewerkers, hun ontwikkeling, vitaliteit en werk-privé balans. Ons pand is gebouwd op basis van actuele inzichten over een inspirerende, gezonde en productieve werkomgeving. Sinds 2014 werken we met Lifeguard, die het vitaliteitsprogramma ‘20|20 Energy’ ontwikkelde en nog steeds uitvoert. Het zit hem echter niet alleen in een cool gebouw en individuele vitaliteit. Het gaat er ook om of je leuk werk hebt, of je collega’s hebt die je helpen als dat nodig is, of de werkdruk bespreekbaar is en meer van dat soort zaken. Vitaliteit in de breedste zin van het woord dus. Inmiddels is dat iets wat in het DNA van Macaw zit.”

Duurzame gedragsverandering

“Natuurlijk meten wij de effecten van het vitaliteitsprogramma met health checks, trainingen en coaching. Ik kan mooie cijfers laten zien over fittere deelnemers die beter omgaan met werkdruk en over verzuimreductie, maar wat ik belangrijker vind: je ziet dat onze mensen zich door de jaren heen anders zijn gaan gedragen. Het gaat echt om een andere mindset en duurzaam vitaler gedrag. We hebben personen kunnen verrijken en dat gaat verder dan alleen het werk – ze dragen dit ook over op hun sociale omgeving.”

Aantrekkingskracht als werkgever

“Ik ben er trots op dat Macaw te boek staat als een organisatie die écht investeert in haar mensen. Dat blijkt ook uit de certificering ‘Great Place to Work’; Macaw is een organisatie waar medewerkers met veel vertrouwen, trots en plezier werken. We merken dat talent bewust voor ons kiest, vanwege onze vitale cultuur. Niet alleen medewerkers waarderen ons, klanten ook: we groeien hard!”